Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest w formie:
– działań podejmowanych przez wszystkich nauczycieli na płaszczyźnie edukacyjnej i wychowawczej;
– pomocy indywidualnej, udzielanej przez specjalistów szkolnych;
– porad i konsultacji dla rodziców;
– działań mediacyjnych i interwencyjnych, podejmowanych wobec uczniów w zależności od rozpoznawanych potrzeb;
– zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz rozwijających uzdolnienia;
– zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych – zajęć terapii pedagogicznej, logopedycznej, rozwijającej kompetencje emocjonalno-społeczne.
W szkole uczą się dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Uczniowie realizują naukę w klasach ogólnodostępnych. Wsparcia udzielają im – zgodnie z zaleceniami – pedagodzy, nauczyciele oraz specjaliści.